Καλλιτεχνική – Παιδαγωγική Ομάδα: ΦΙΛΟΠΑΙΓΜΟΝΕΣ

Επιστημονική επιμέλεια σχεδιασμού του προγράμματος – Επιστημονικά & Οργανωτικά Υπεύθυνη της Ομάδας:

Δρ. Μαρία Αργυρίου, Ε.ΔΙ.Π., Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ., Πανεπιστημίου Αιγαίου

Συστάθηκε το 2022 (υπ’ αριθμ. 24η/18.05.2022 απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού)  με σκοπό τη συστηματική ενασχόληση των φοιτητών/-τριών με την θεωρητική και πρακτική διάσταση της ανάπτυξης εκπαιδευτικών προγραμμάτων με μουσικό ενδιαφέρον για/σε χώρους πολιτιστικής αναφοράς επικεντρωμένη στο ηλικιακό επίπεδο 4 – 8 ετών.

Οι ευχάριστες δραστηριότητες που προτείνουν τα προγράμματα υλοποιούνται από φοιτητές/-τριες με σκοπό να ενισχύουν την κοινωνική ενσυναίσθηση και ευαισθησία των παιδιών γύρω από ζητήματα που αφορούν τις συνέργειες των Τεχνών σε  χώρους πολιτιστικής αναφοράς όπως Μουσεία, Πινακοθήκες, Πολιτιστικά Μνημεία, Χώροι Λατρείας με πολυπολιτισμικό προσανατολισμό, Αρχαία Ωδεία κ.α., ενώ οι ομαδικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν προωθούν την ανάπτυξη και την καλλιέργεια κοινωνικών και μουσικών δεξιοτήτων, όπως η εργασία σε ομάδες, η επικοινωνία, η μουσική δημιουργία και έκφραση, αλλά και δεξιοτήτων ζωής, όπως η υπευθυνότητα, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η κριτική σκέψη, η επίλυση συγκρούσεων, ο σεβασμός στα εκθέματα και τους χώρους πολιτισμού.

Οι συγκεκριμένες προγραμματικές δράσεις ενισχύουν επιπρόσθετα τους δεσμούς του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την τοπική κοινωνία της Ρόδου αλλά και την εξωστρέφεια του Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ με ανταποδοτικά οφέλη προς συγκεκριμένες ηλικίες αναφοράς (4 – 8 ετών).

Στο πλαίσιο της διεθνοποίησης του Τ.Ε.ΠΑ.Ε.Σ. με χώρες εντός και εκτός Ε.Ε. αλλά και με έγκριτους επιστήμονες της αλλοδαπής ακαδημαϊκής και καλλιτεχνικής κοινότητας, οι ΦΙΛΟΠΑΙΓΜΟΝΕΣ συμπράττουν μαζί τους σε προγραμματικές δράσεις. 

Επιλεγμένες δράσεις της ομάδας εστιάζουν στο ρόλο που μπορεί να παίξει η μουσική στις μουσειοπαιδαγωγικές δράσεις και στα εκπαιδευτικά προγράμματα των μουσείων, ενώ ποιοτικός παράγοντας της επιστημονικής σκέψης αποτελεί η συμβολή των μουσείων στην ευημερία των παιδιών. Οι δράσεις αποτελούν πρακτικές πολιτισμού και διεπιστημονική σύζευξη της Μουσικής Παιδείας με την Μουσειακή Αγωγή. 

Επίκεντρο των παιδαγωγικών — καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, οι οποίες ανά πρόγραμμα συνοδεύονται από πλήρη ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού (μουσειοβαλίτσα), αποτελεί η μουσική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας με ερέθισμα έναν πίνακα-έκθεμα ή ένα έργο τέχνης.

Η δράση της καλλιτεχνικής – παιδαγωγικής ομάδας ΦΙΛΟΠΑΙΓΜΟΝΕΣ συνδέεται με το περιεχόμενο μαθημάτων επιλογής για τη Μουσική Προσχολική Αγωγή και τις έρευνες που επιλέγουν οι φοιτητές/-τριες για το συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο με διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση (βλ. σχετ. Οδηγός Σπουδών Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. 2024-2025)

Επικοινωνία – Πληροφορίες: m.argyriou@aegean.gr, τηλ.22410-99152. 

Διεθνείς Προγραμματικές Δράσεις 2025

“Orff Creativity in progress” – February 2, 9, 16, 23/02/2025

Hybrid Sessions (8h) creating opportunities for learners and performers

to experience the intrinsic value of preschool & elemental music in their artistic and pedagogical lives.

Working together with Professor Emeritus Rob Amchin (University of Louisville), we will investigate issues of integration between Orff Schulwerk and multidisciplinary challenges, particularly as they pertain to children in the early grades of schooling. Educational experiences that align with children’s holistic learning style provide optimal, natural learning opportunities, given how children learn and interact with their environment. The prototypical children’s play combines speaking, singing, moving, creating dramatic settings, and frequently utilizing instruments, all of which blend and overlap as required. The Orff Schulwerk model upholds the idea of integration, viewing music, movement/dance, speech, and theater as logical extensions of each other. The integration process enhances every aspect of skill development, fosters imaginative thinking, and provides individuals with opportunities to showcase their talents. Integration of these domains produces a singular, fundamental synthesis of the performing arts. Orff Schulwerk, an active music and movement paradigm, takes its cues from children’s unstructured play, in which exploration, imitating, and self-expression happen effortlessly and unbidden. To help students connect with the musical and physical components of movement, the Orff Schulwerk approach purposefully cultivates elements of play. These categories of activity, through the use of speech, singing, movement, body percussion, and instrumental play, include the following sessions:

Session 1:   Introduction to Orff Schulwerk through Rhythmic Training

Session 2:   Movement accompaniments to musical journeys

Session 3:   Exploring melody and improvisation through an Orff Schulwerk lens

Session 4:    Core elements in a process-based/child-centered

 Rob Amchin΄s publications: https://beatinpathpublications.com/RAA/home.html

Web site and Patreon channel: www.robamchin.com

Contact: Dr. Maria Argyriou, Laboratory Teaching Staff, Applied Music Pedagogy, m.argyriou@aegean.gr 

Προγραμματικές Δράσεις σε χώρους Πολιτιστικής Αναφοράς (2022-2023-2024)

  • Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για νήπια 4 – 6 ετών, Αρχαιολογικό Μουσείο Ρόδου (2022-2023-2024) – Εμψυχώτριες/ες: Σταυρούλα Σταματάκη & Φωτεινή Κότσιρα, Πασχάλης Χριστίδης
  • Εκπαιδευτικά Προγράμματα για Προνήπια 3 – 4 ετών και νήπια 4 – 6 ετών, Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου (2022-2023) – Εμψυχώτριες/ες: Φρόσω-Μαριάννα Χαϊντούτη, Δήμητρα Γαλάνη, Μελπομένη Οικονόμου, Ιωάννης Τσακουμάκης, Θάλεια Χριστοδούλου, Σοφία Φωτοπούλου, Κέλλη Κλώντζα
  • Επιτόπια Έρευνα για προγραμματικές δράσεις σε νήπια, Λύκειο Ελληνίδων Ρόδου “ΕΡΓΑΝΗ ΑΘΗΝΑ (2023-2024) – Εμψυχώτρια: Άννα Μαρία Ζέλιου

Κατάλογος Θεματικών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων με μουσικό ενδιαφέρον για βρέφη, νήπια, Προνήπια και παιδιά πρωτοσχολικής ηλικίας 

  1. Παιδαγωγικά Προγράμματα για Βρέφη
  2. Μουσική Λαογραφία 
  3. Θεματικά Προγράμματα
  4. Προγράμματα σε Μουσεία
  5. Διεπιστημονικές Συνδέσεις 

2022 – 2024: Music Go-go! Baby, Toddler & pre-schooler Play & Art Classes: Το πρόγραμμα είναι σχεδιασμένο για γονείς και το βρέφος τους. Είναι κατάλληλα για βρέφη από την ηλικία των 12 εβδομάδων και ο σκοπός μας είναι σταδιακά να μπορούν να ενταχθούν σε νηπιακά τμήματα. Τα μαθήματα εστιάζουν στα βρέφη και καθοδηγούνται από αυτά καθώς συμμετέχουν στις δραστηριότητες και γίνονται ζευγάρι με τη μαμά ή τον μπαμπά. Για τα πολύ μικρά βρέφη, οι δραστηριότητές μας περιλαμβάνουν ευγενικούς χειρισμούς και ανοίγματα και καθώς τα βρέφη αποκτούν δύναμη και έλεγχο του κεφαλιού τους, οι πρακτικές μας προσανατολίζονται σε πιο ενεργητικές και διασκεδαστικές αλληλουχίες κινήσεων αξιοποιώντας τις ευεργετικές επιδράσεις της μουσικής. Σε όλες τις δραστηριότητες τραγουδάμε και παίζουμε ενώ υπάρχουν καθιστές, όρθιες ή και περιπατητικές πρακτικές για τις μαμάδες ή τους μπαμπάδες. Περιλαμβάνονται επίσης, ασκήσεις τόνωσης του κορμού. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, ενθαρρύνουμε τους γονείς να κάνουν διαλείμματα για να φροντίσουν τα βρέφη τους. Ένας από τους κύριους στόχους του προγράμματος είναι να καλλιεργήσουμε το υγιές και δυνατό δέσιμο γονέα και βρέφους. Είναι εξίσου σημαντικό τόσο για τους γονείς όσο και για τα βρέφη να νιώθουν ασφάλεια, εμπιστοσύνη και αυτοπεποίθηση. Και όταν αυτό το αίσθημα σιγουριάς εδραιωθεί, γίνεται εξίσου αντιληπτό από το βρέφος και μία νέα σχέση εμπιστοσύνης και χαράς ξεκινά! Εμψυχώτριες: Φρόσω Χαϊντούτη & Μαρία Αργυρίου

2022-2023: Ανεμοκαμώματα: Το πρόγραμμα προσφέρει τη δυνατότητα της εξοικείωσης παιδιών 4-7 ετών με τα καιρικά φαινόμενα μέσα από το μουσικό παιχνίδι, τις εικαστικές δραστηριότητες, τη δημιουργική ακρόαση και σύνθεση. Ο «ήλιος», η «βροχή», το «χαλάζι», το «μπουμπουνητό», η «ψιχάλα», μας επισκέπτονται και … προκαλούν τη φαντασία μας! Σε συνδυασμό και με τον ήχο που εκπέμπει κάθε καιρικό φαινόμενο, τα παιδιά θα καλλιεργήσουν τις αισθητηριακές ικανότητες και τις ευαισθησίες τους, μέσα από οικεία γνωρίσματα της καθημερινής ζωής τους. Εμψυχώτριες: Kασιώτη Eιρήνη, Mανωμενίδου Aφροδίτη, Mπεσέρη Παναγιώτα, Μπουρντένη Ιωάννα, Ποταμιανάκη Αικατερίνη, Χάλαρη Σταματίνα.

2022-2023:  Πουρ, Πουρ, Πουρπούρης! Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει ως σκοπό να εντάξει τα νήπια αλλά και παιδιά της πρώτης σχολικής ηλικίας στην ελληνική παράδοση μέσω μουσικό-κινητικών δραστηριοτήτων, γνωριμίας με μουσικά παραδοσιακά όργανα, με το θρακιώτικο τραγούδι αλλά την υλοποίηση κατασκευών, διαμορφώνοντας θετικά την στάση και την μουσική αντίληψη τους απέναντι στην λαϊκή τέχνη.  Μέσα από παιγνιώδεις δράσεις και αφήγηση ιστορίας με θρακιώτικα στοιχεία, το ταξίδι ξεκινά. Με ευφάνταστες δραστηριότητες, καλλιεργείται η γνωριμία των παιδιών με τον «Πουρπούρη», γνωρίζοντας πολυτροπικά την παράδοση της Θράκης. Εμψυχώτριες: Αρτσάνου Αικατερίνη, Ευαγγελάτου Αντιγόνη, Κοφινάκη Τζανετίνα, Μωραΐτη Ανδριάννα, Σουρτζή Ευγενία, Σταυρακάκη Βασιλική Καλλιόπη.

2022-2023: Οδηγώντας με ρυθμό…σε ταξίδι μακρινό: Συμμετέχοντας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τα προνήπια, τα νήπια και παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας θα αποκτήσουν μια σειρά από γνωστικές, κοινωνικές και μεταγνωστικές δεξιότητες καθώς κάθε νέα έννοια που αφορά στην κυκλοφοριακή αγωγή παρουσιάζεται με παιχνίδι, ρυθμό και κίνηση αλλά και μία ποικιλία δημιουργικών δραστηριοτήτων. Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν την αυτοπεποίθησή τους καθώς θα εξοικειωθούν με ζητήματα οδικής ασφάλειας, ενώ, με ευχάριστες δραστηριότητες θα κατανοήσουν τι πρέπει να προσέχουν στις περιπατητικές τους διαδρομές. Στόχοι του προγράμματος είναι να ανταποκρίνονται άμεσα στα ηχητικά ερεθίσματα, να αναπτύξουν την υπευθυνότητα και τον σεβασμό στις βασικές οδηγίες της κυκλοφοριακής αγωγής, αλλά και να αναγνωρίζουν τη σημασία και τη χρήση των φωτεινών πινακίδων σήμανσης του Κ.Ο.Κ. Εμψυχωτές/Εμψυχώτριες: Σταμάτης Άγγελος, Νικολακόπουλος Αντώνης, Χριστάνα Γεωργία, Γιαννικοπούλου Βασιλική.

2022-2023: Πιρπιρίτσα περπατεί: Η ζέστη είναι αφόρητη στο μικρό χωριό μας και ακόμη το καλοκαίρι δεν λέει να μπει. Η πλατεία όμως είναι γεμάτη παιδιά, που τελειώνοντας το σχολείο, δεν χάνουν χρόνο για να ξεκινήσουν το παιχνίδι… Με αφορμή το έθιμο της Περπερούνας (Πιρπιρούνας ή Πιπεριάς), τα προνήπια και νήπια έρχονται σε επαφή με το τραγούδι, τον ρυθμό και τον χορό, δραματοποιώντας το συγκεκριμένο έθιμο. Στόχοι του προγράμματος είναι τα παιδιά να παρατηρήσουν τις αλλαγές στη φύση (να αισθανθούν το άγγιγμα του ήλιου στο πρόσωπο τους, να μυρίσουν τις μυρωδιές των λουλουδιών της άνοιξης και να άκουσαν τα πρώτα ζουζουνίσματα των εντόμων), ώστε μέσα από παιγνιώδεις δράσεις να κατανοήσουν την αλλαγή του μήνα και κατά συνέπεια της εποχής, αναβιώνοντας παλαιότερα έθιμα της χώρας μας. Το συγκεκριμένο έθιμο θα παρουσιαστεί βιωματικά από τα νήπια προσεγγίζοντας διαπολιτισμικά και την παράδοση μιας άλλης χώρας. Εμψυχώτριες: Βρακά Ευαγγελία, Γεροκωνσταντή Κωνσταντίνα, Δημακοπούλου Κωνσταντίνα, Κρίθαρη Στέλλα, Λαζαρίδου Αναστασία.

2021-2022: Μάη, Χρυσομάη φέρε μας την Άνοιξη!Το στεφάνι που πλέκεται την παραμονή της Πρωτομαγιάς είναι το μοναδικό σχεδόν έθιμο, που εξακολουθεί να μας δένει με την παραδοσιακή πρωτομαγιά, μια γιορτή της φύσης με πανάρχαιες ρίζες σε παλιότερες εποχές. Τα παιδιά καλούνται να συμμετέχουν σε ανοιξιάτικα δρώμενα του ελληνικού χώρου αναπαριστώντας συμβολικά την ανθοφορία της Άνοιξης με κατασκευές, τραγούδια και ευφάνταστες μουσικές δραστηριότητες, ανακαλύψεις, συνεργασίες και αλληλεπιδράσεις. Εμψυχώτριες: Κατσαβού Ελισάβετ, Κωτσάκη Μιχαέλα, Μηλαίου Κατερίνα, Χατζοπούλου Άρτεμις, Χατζοπούλου Κωνσταντίνα, Πάνκου Αλεξάνδρα, Σιγάλα Ελένη.

2021-2022: Μια Μπάμπουσκα Διηγείται: Πόντος & Ρωσία μία Μουσική Ιστορία! Δύο διαφορετικοί πολιτισμοί με πλούσια λαογραφικά στοιχεία, αλλά με μία ιστορία που θα οδηγήσει τα παιδιά στο μαγικό κόσμο της παράδοσης και της μουσικής, προσφέρονται και υλοποιούνται στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Μουσικά ακούσματα, ρυθμικά παιχνίδια, αλλά και εντυπωσιακές κατασκευές, που μέσω της βιωματικής μάθησης, οι εμψυχωτές/-τριες θα εμφυσήσουν σε νήπια, προνήπια και παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας με σκοπό τα παιδιά να αγαπήσουν τη μουσική, να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα τους ενισχύοντας την αισθητική τους απόλαυση κατά την ακρόαση και την μουσική εκτέλεση των προσφερόμενων δραστηριοτήτων: ομαδικά τραγούδια, οργανωμένες χορογραφίες και κινητικά παιχνίδια, γνωριμία με τα παραδοσιακά όργανα των δύο πολιτισμών (κοινά στοιχεία), ανάπτυξη λεξιλογίου με παιγνιώδεις δράσεις, κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά. Εμψυχωτές/Εμψυχώτριες: Βαθρακοκοίλη Στυλιανή, Γιαννίδου Άννα, Γκρέκου Όλγα, Δροσάτου Παναγιώτα, Κατσουράκης Νικήτας, Κοπαλίδου Όλγα.

2021-2022: Ψάξε, ψάξε, ίσως το βρεις! Παιχνίδια Μουσικής Ανακάλυψης και όχι μόνο… Το παιχνίδι είναι το φυσικό μέσο επικοινωνίας νηπίων και παιδιών και αποτελεί τρόπο κατανόησης  να κατανοήσουν του κόσμου που τα περιβάλλει αλλά και των συναισθημάτων τους.  Η δημιουργικότητα αποτελεί φυσική τους τάση γι αυτό και το παιχνίδι προκαλεί και επιδιώκει την ευχαρίστηση, τον πειραματισμό, την ελεύθερη έκφραση, χωρίς κριτική αλλά με συμφωνημένα πλαίσια. Ένα μεγάλο εύρος δραστηριοτήτων στο συγκεκριμένο πρόγραμμα μετουσιώνεται σε μια νέα, καινοτόμο εκπαιδευτική και συλλογική εμπειρία μάθησης, προσκαλώντας νήπια και παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας να ανακαλύψουν, να απελευθερώσουν τη φαντασία τους, και να γελάσουν ατελείωτα! Εμψυχωτές/Εμψυχώτριες: Εξαρχοπούλου Πανωραία, Καλπακίδου Ιωάννα, Λάτου Μαρία, Μαρτίνου Κωνσταντίνα, Ματσούκα Μαρίνα Σπυριδούλα, Μπούτα Σπυριδούλα Ειρήνη, Χατζηγεωργίου Μαρία, Μπίτσης Χρήστος.

2021-2022: Γνωρίζουμε τη Μουσική Παράδοση της Δωδεκανήσου: Ταξιδεύοντας  στην μουσική παράδοση, περνάμε από νησάκι σε νησάκι τραγουδώντας, χορεύοντας, γνωρίζοντας συνήθειες των ανθρώπων που ζουν εκεί αλλά και τον τρόπο που γλεντούν και παίζουν διάφορα μουσικά όργανα. Από την Κω στην Σύμη, από την Κάρπαθο στην Κάλυμνο, από την Τήλο στη Ρόδο, το ταξίδι γεμίζει με αναμνήσεις και βιωματικές εμπειρίες. Φορέστε καλτσάκια, άνετα ρούχα, γεμίστε το σακούλι σας με μπόλικη φαντασία και … το ταξίδι ξεκινά! Εμψυχώτριες: Κοκκινάκη Ασημίνα, Παπαπαναγιώτη Γεωργία, Παπαχρήστου Χαραλαμπία, Σούτα Βασιλική, Τσελέπη Αναστασία

2021-2022:  Τραγουδώντας …λέξεις και εικόνες! Από   τη   βρεφική   ηλικία   ο   ρόλος   της   ακρόασης παραμυθιών   και   ηχοϊστοριών   διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην κατάκτηση μουσικών και αντιληπτικών δεξιοτήτων των παιδιών της προσχολικής και της πρώτης σχολικής ηλικίας. Με αφορμή το βιβλίο της επιλογής τους, η ιστορία θα γίνει τραγούδι και παιχνίδι, καράβι σε μακρινές θάλασσες, πειρατής σε μυστικές σπηλιές, πύραυλος που πετά από πλανήτη σε πλανήτη …. και θα καταλήξει να πάρει τη θέση του στην αυτοσχέδια βιβλιοθήκη μας. Εμψυχωτές/Εμψυχώτριες: Κουτρουμπή Ιωάννα, Παπαδαυίδ Αναστασία, Παπαδαυίδ Ξανθή, Παππάς Κωνσταντίνος, Σταυροπούλου Δήμητρα.

en_USEnglish
Η Ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies προκειμένου να διευκολύνει την πλοήγηση του χρήστη σε αυτήν και να παρέχει μια μοναδική εμπειρία περιήγησης στο χρήστη. Τα τεχνικά cookies χρησιμοποιούνται για την σωστή λειτουργία ορισμένων λειτουργιών της Ιστοσελίδας.