Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κατεύθυνση "Παιδαγωγικό Υλικό"

Πατώντας με τον κέρσορα πάνω σε τίτλο μαθήματος μπορείτε να δείτε μια σύντομη περιγραφή του

Παιδαγωγικό Υλικό για Βιωματική Μέθοδο Διδασκαλίας

 

  • Μελέτη και ανάλυση διάφορων λογοτεχνικών κειμένων
    • Κατ’ ιδίαν από τους μεταπτυχιακούς / ές φοιτητές / ριες
    • Παρουσίαση μέσα στην αίθουσα
    • Συνεργασία, εμβάθυνση στα νοήματα της αφήγησης και την παιδαγωγική τους οπτική
  • Μεταφορά αυτών των νοημάτων σε διαλογική μορφή
    • Προεργασία μέσα στην αίθουσα
  • Δραματοποίηση και απόδοση ρόλων
    • Προεργασία μέσα στην αίθουσα
  • Διαμόρφωση των δραματικών ρόλων και διαλόγων
    • Κατ’ ιδίαν από τους μεταπτυχιακούς / ές φοιτητές / ριες
    • Παρουσίαση μέσα στην αίθουσα
  • Σύνθεση της δραματοποιημένης ιστορίας από το σύνολο των μεταπτυχιακών φοιτητών / ριων
    • Συνεργασία μέσα στην αίθουσα
  • Παρουσίαση της δραματοποιημένης ιστορίας, ως παιδαγωγικό υλικό σχεδιασμένο για βιωματική μέθοδο διδασκαλίας
    • Συλλογικά μέσα στην αίθουσα
Παιδαγωγικό Υλικό στις Φυσικές Επιστήμες

 

Σκοπός του μαθήματος είναι:
α) να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες τη σημασία του Παιδαγωγικού Υλικού στο πλαίσιο του διδακτικού σχεδιασμού και
β) να διερευνήσουν τις δυνατότητες ανάπτυξής του στο πλαίσιο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών.

Πρόγραμμα και Περιεχόμενο Μαθήματος
1.2 Η έννοια και η σημασία της ανάπτυξης  Π.Υ. στο πλαίσιο του διδακτικού σχεδιασμού.
3.4 Ο ρόλος και η σημασία του Π.Υ. στο πλαίσιο της διδασκαλίας και της μάθησης των Φ.Ε.
5.6 Επιστημολογικές θεωρήσεις, η φύση των Φ.Ε. και οι συνέπειές τους για την ανάπτυξη Π.Υ.
7.   Η έννοια της μοντελοποίησης και η σημασία της για την ανάπτυξη Π.Υ.
8.   Φυσικές Επιστήμες και Αφηγηματικότητα: η σχέση μεταξύ τους και οι δυνατότητες ανάπτυξης Π.Υ.
9.   Φυσικές Επιστήμες και Τέχνη: η σχέση μεταξύ τους και οι δυνατότητες ανάπτυξης Π.Υ.
10. Φυσικές Επιστήμες και Φυσικό Περιβάλλον: η προσέγγιση των Φ.Ε. από μια ολιστική/οικολογική σκοπιά και οι δυνατότητες ανάπτυξης Π.Υ.
11. Το μουσείο και το «πανηγύρι» των Φ.Ε.:  η σημασία της άτυπης διδασκαλίας και    μάθησης των Φ.Ε. και οι δυνατότητες ανάπτυξης Π.Υ.
12. Φ.Ε. και Φύλο: η σημασία της εμπλοκής των γυναικών στο χώρο των Φ.Ε. και οι δυνατότητες ανάπτυξης Π.Υ

 
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Υλικό

 

Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές/τριες ασχολούνται με τα βασικά στοιχεία των πολυμεσικών εφαρμογών (κείμενο, εικόνα, ήχος, βίντεο κλπ) καθώς και με τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη πολυμεσικών εφαρμογών. Παράλληλα δίνεται έμφαση στο θέμα των ηλεκτρονικών βιβλίων και των διαδικτυακών εφαρμογών web2.0. Επιπλέον στο μάθημα γίνεται εξοικείωση με την  παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου στο διαδίκτυο καθώς και τον σχεδιασμό δραστηριοτήτων για την αξιοποίηση του ψηφιακού περιεχομένου στην μάθηση. Τέλος στο πλαίσιο του μαθήματος γίνεται μια πρώτη γνωριμία, με τις κατηγορίες εκπαιδευτικών εφαρμογών των ΤΠΕ, και  με το σώμα των ερευνητικών εργασιών που αφορούν την εκπαιδευτική αξιοποίηση των τεχνολογικών εφαρμογών στην εκπαίδευση. Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστούν ικανοί οι φοιτητές/τριες: να σχεδιάζουν και να υλοποιούν απλές εφαρμογές, να αξιολογούν έτοιμες εφαρμογές ΤΠΕ και να ενσωματώνουν στην διδασκαλία ΤΠΕ για την καλύτερη επίτευξη των εκπαιδευτικών σκοπών.


Μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι φοιτητές αναμένεται μεταξύ άλλων να:

  • γνωρίζουν τα μέσα και το εκπαιδευτικό τους ρόλο
  • αναπτύξουν ικανότητα επεξεργασίας μέσων
  • αναπτύξουν ικανότητα σχεδιασμού και ανάπτυξης απλών τεχνολογικών εφαρμογών
  • αναπτύξουν ικανότητα αξιολόγησης εκπαιδευτικών εφαρμογών
  • αναπτύξουν ικανότητα ενσωμάτωσης ΤΠΕ στην διδασκαλία
  • αναπτύξουν ικανότητα πρόσβασης και αξιοποίησης σε εκπαιδευτική έρευνα
  • γνωρίζουν σχετικά με τις τρέχουσες εξελίξεις των ηλεκτρονικών βιβλιων
  • μπορούν να αναγνωρίζουν δυνατότητες αξιοποίησης εφαρμογών web2.0

 

Εκπαιδευτικό Παιχνίδι

 

Το συγκεκριμένο μάθημα διερευνά τα χαρακτηριστικά, τη θέση και το ρόλο του παιχνιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασία σε δύο διακριτά πλαίσια: 1. στο πραγματικό και 2. στο ψηφιακό.

1. Πραγματικό πλαίσιο (διδάσκουσα Χ. Σκουμπουρδή)

Μέσα από τη μελέτη του ρόλου του παιχνιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασία ιστορικά και της εξέλιξής του θα αναδειχθεί η πολυδιάστατη συνεισφορά του παιχνιδιού. Η ανάλυση των λειτουργιών παιχνιδιών από διάφορες κατηγορίες, καθώς και επιμέρους συνιστωσών θα θέσει τις αρχές σχεδιασμού/επιλογής, διαχείρισης και αξιολόγησής τους.

Μέσα από τη μελέτη και παρουσίαση θεωρητικών άρθρων για το ρόλο του παιχνιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και μέσα από την πραγματοποίηση ερευνητικών εργασιών, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μπορέσουν να αντιληφθούν την ανάγκη ύπαρξης σχεδιασμού για την ένταξη του παιχνιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασία.

2. Ψηφιακό πλαίσιο (διδάσκων Γ. Φεσάκης)

Ενδεικτικά το περίγραμμα του μαθήματος μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Η έννοια του ψηφιακού παιχνιδιού και η σχέση του με το παιχνίδι
    • Βασικές έννοιες, είδη, ιστορική εξέλιξη ψηφιακών παιχνιδιών, δείγματα
  • Μαθησιακά ψηφιακά παιχνίδια
    • Επισκόπηση ερευνών για τα ψηφιακά παιχνίδια στην εκπαίδευση
  • Σχεδιασμός ψηφιακών παιχνιδιών γενικά και για μάθηση
    • Η έννοια της διάδρασης, μέθοδοι σχεδιασμού
  • Παιχνίδια που βασίζονται σε ιστορία
    • Διαδραστική μυθοπλασία (interactive fiction)
    • Διαδραστικές ιστορίες και ψηφιακά παιχνίδια
  • Εργαλεία ανάπτυξης ψηφιακών παιχνιδιών
    • Εργαστήρι
  • Ενσωμάτωση των ψηφιακών παιχνιδιών στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό
    • Το παιχνίδι ως μαθησιακό υλικό

Στις συναντήσεις θα γίνεται συνήθως παρουσίαση μιας θεματικής για την οποία θα έχουν προετοιμαστεί οι φοιτητές με κατάλληλα αναγνώσματα. Μέρος των συναντήσεων θα αφορά στα εργαλεία ανάπτυξης παιχνιδιών π.χ. scratch, gamemaker, κ.α.
Δεν προαπαιτούνται ειδικές τεχνολογικές γνώσεις για την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος.

 

Εκπαιδευτικό Υλικό στα Μαθηματικά

 

Στο πλαίσιο του μαθήματος θα μελετηθεί ο ρόλος των υλικών και των μέσων στις θεωρίες με σκοπό να αναδειχθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που αποδίδονται στον ρόλο τους υπό την οπτική διαφορετικών θεωριών μάθησης. Επίσης, από τη διερεύνηση των διαφορετικών τύπων υλικών και μέσων θα οριστούν τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών υλικών καθώς και οι αρχές σχεδιασμού/επιλογής, διαχείρισης και αξιολόγησής τους. Τέλος, μέσα από παραδείγματα υφιστάμενων και σχεδιασμένων υλικών και μέσων θα φανούν οι ποικίλες διαστάσεις που σχετίζονται με την ένταξή τους στη διαδικασία της διδασκαλίας/μάθησης.

Μέσα από τη μελέτη και παρουσίαση θεωρητικών άρθρων για το ρόλο υλικών και μέσων στη διαδικασία διδασκαλία\μάθησης, καθώς και μέσα από την πραγματοποίηση ερευνητικών εργασιών, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μπορέσουν να αντιληφθούν την ανάγκη ύπαρξης σχεδιασμού για την ένταξη του εκπαιδευτικού υλικού στα μαθηματικά.

 

Παιδαγωγικό Υλικό και Τέχνη

 

Στα πλαίσια του μαθήματος εξετάζονται οι τρόποι με τους οποίους η Τέχνη (αρχαία έως και σύγχρονη) μπορεί να αξιοποιηθεί ως παιδαγωγικό υλικό και ως μία εναλλακτική μορφή επικοινωνίας στις σχολικές τάξεις. Συγκεκριμένα,  διερευνώνται ζητήματα, όπως:

  • Τι είναι Τέχνη και ποια η αναγκαιότητά της;

H «πολυσημία» του έργου τέχνης: ο σεβασμός του διαφορετικού, του απροσδιόριστου και του μη ορθολογικού στοιχείου στη τέχνη.
Θέματα πολιτισμού και ταυτότητας, διαφορετικότητας, ιστορικότητας του παρελθόντος.
Ψυχολογικές και συναισθηματικές συνιστώσες του έργου τέχνης και εξοικείωση με συγκεκριμένες ιστορικές και κοινωνικοπολιτικές έννοιες, όπως πχ. ιστορικός χρόνος, ειρήνη/πόλεμος.
Ικανότητα ανάληψης πρωτοβουλιών, έκφραση προσωπικής άποψης, ενθάρρυνση ομαδικής συνεργασίας.

  • Η Τέχνη στο Μουσείο ως εναλλακτικός τρόπος διδασκαλίας:

Το μουσείο ως παιδαγωγικός θεσμός και ως φορέας γνώσης: ποιο ρόλο επιτελεί, τι ζητήματα θίγει, ποιες έννοιες πραγματεύεται.
Τα αρχαιολογικά κατάλοιπα (μνημεία, ευρήματα) ως έργα τέχνης: ζητήματα αυθεντικότητας, αξίας (η αρχαιολογία ως συμβολικό και οικονομικό κεφάλαιο), ιστορικότητας.
Ερμηνευτική, επικοινωνιακή, εκπαιδευτική προσέγγιση του μουσείου από τους εκπαιδευτικούς: ερμηνεία του υλικού πολιτισμού και των έργων τέχνης, διδακτικές/ εκπαιδευτικές ιδιότητες των αντικειμένων/εκθεμάτων/έργων τέχνης, εκπαιδευτική διάσταση του μουσειακού χώρου.
Ποιο είναι το αντικείμενό και οι στόχοι της Μουσειοπαιδαγωγικής και πώς αυτή επιτελείται στα μουσεία Τέχνης; 
Διδακτική μεθοδολογία για τη δημιουργία και πραγμάτωση εκπαιδευτικών δράσεων στο σχολείο και στο μουσείο τέχνης.

  • Παιδαγωγικό υλικό / εκπαιδευτικές δραστηριότητες γύρω από την τέχνη & ανάπτυξη προγραμμάτων μουσειακής εκπαίδευσης στο σχολείο:
  • Μουσειοσκευές / το κουτί της τέχνης
  • Παραδείγματα διαισθητικής και βιωματικής ενασχόλησης με τα έργα
  • Δραματοποίηση του θέματος του πίνακα
  • Κατασκευή ιστοριών (πχ. από αφηρημένους πίνακες του Kandinsky)
  • Ανακάλυψη πληροφοριών (πχ. από Κυβιστικούς & Φουτουριστικούς πίνακες)
  • Ζωγραφική / καλλιτεχνική δημιουργία με διάφορα υλικά

 

Παιδαγωγικό Υλικό στη Γλώσσα

 

Η σύγχρονη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος σε διεθνές επίπεδο χαρακτηρίζεται από την αποδοχή και εφαρμογή των αρχών της επικοινωνιακής προσέγγισης, βάσει της οποίας επιδιώκεται η ανάπτυξη της επικοινωνιακής ικανότητας των μαθητών. Στο πλαίσιο της ανωτέρω προσέγγισης, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην επιλογή του κατάλληλου παιδαγωγικού υλικού, μέσω της επεξεργασίας του οποίου από τους διδάσκοντες και τους μαθητές  καλλιεργούνται οι βασικές επικοινωνιακές δεξιότητες. Τα ζητήματα που τίθενται ως προς το παιδαγωγικό υλικό του μαθήματος της γλώσσας και αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας και διερεύνησης κατά τη διάρκεια των διδασκαλιών είναι τα ακόλουθα:

  • Το είδος και τα χαρακτηριστικά του γλωσσοπαιδαγωγικού υλικού, ανάλογα με την εκπαιδευτική βαθμίδα.
  • Η αυθεντικότητα που υλικού.
  • Ο ρόλος και το περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων στο γλωσσικό μάθημα.
  • Ο ρόλος των παραδοσιακών μέσω διδασκαλίας στη σύγχρονη επικοινωνιακή διδασκαλία.
  • Η αξιοποίηση του μη εκπαιδευτικού γλωσσικού υλικού στο μάθημα της γλώσσας.
  • Ο ρόλος των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία της γλώσσας.

 

Διαφορετικότητα και Παιδαγωγικό Υλικό

 

Η έννοια της διαφορετικότητας συνιστά αίτημα και πρόκληση της σύγχρονης κοινωνίας. Η διαφορετικότητα σημαίνει αποδοχή και σεβασμό. Παράλληλα, σημαίνει ότι κάθε άτομο είναι μοναδικό και συγχρόνως αναγνωρίζει τις ατομικές διαφορές μας. Αυτές οι διαφορές αφορούν στις παραμέτρους της φυλής, της εθνικότητας, του φύλου, του σεξουαλικού προσανατολισμού, της κοινωνικο-οικονομικής θέσης, της ηλικίας, των φυσικών δυνατοτήτων, των θρησκευτικών πιστεύω,  πολιτικών πεποιθήσεων ή άλλων ιδεολογιών.

Η παράδοση έχει ως στόχο να εμβαθύνει στη διαφορετικότητα μέσα από το παιδικό βιβλίο και να οδηγηθεί στην παραγωγή πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού. Ειδικότερα, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες θα μελετήσουν αλλά και θα δημιουργήσουν αφηγήματα (εικονογραφημένα αφηγήματα, μυθιστορήματα, κόμικς) με ήρωες με διαφορετικότητα μέσα από ποικίλες μορφές δραστηριοτήτων: φιλαναγνωστικές δράσεις, δημιουργική γραφή, βιωματικές δραστηριότητες, εικαστικά/ζωγραφική, μουσική, δραματοποίηση, παιχνίδια ρόλων. Επίσης, θα πειραματιστούν στο σχεδιασμό και τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού και διδακτικών προγραμμάτων με γνώμονα την έννοια της διαφορετικότητας.

 

Σχεδιασμός και παραγωγή Εκπαιδευτικού Υλικού