Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μαθήματα κορμού

Πατώντας με τον κέρσορα πάνω σε τίτλο μαθήματος μπορείτε να δείτε μια σύντομη περιγραφή του

Θεωρίες Λογοτεχνικής Ανάγνωσης και Λογοτεχνική Πρόσληψη στην Εκπαίδευση

 

Αντικείμενο του μαθήματος είναι αφενός η αναδρομή στις βασικότερες θεωρίες λογοτεχνικής ανάγνωσης και αφετέρου η διαμόρφωση θεωρητικού πλαισίου εντός του οποίου θα κινηθούμε ούτως ώστε να καταστεί δυνατή η διατύπωση προτάσεων λογοτεχνικής πρόσληψης στην εκπαίδευση.
Άξονες μελέτης είναι:

  1. Ανάγνωση και αναγνώστης στην σύγχρονη θεωρία της λογοτεχνίας.
  2. Σύγχρονες μέθοδοι προσέγγισης και ερμηνείας λογοτεχνικών κειμένων.
  3. Σχέση ερμηνείας και λογοτεχνίας.
  4. Αισθητική παραγωγής – Αισθητική πρόσληψης – Θεωρία της αναγνωστικής ανταπόκρισης.
  5. Προφορικότητα και Εγγραμματοσύνη.
  6. Παιχνίδι, Λογοτεχνία και Λογοτεχνική ανάγνωση.
  7. Ατομικότητα και Κοινωνικότητα της ανάγνωσης.
  8. Λογοτεχνική Πρόσληψη και Εκπαίδευση.
  9. Διδακτική της Λογοτεχνίας.

 

Θεωρία Παιδικής Λογοτεχνίας

 

  • Παιδική Λογοτεχνία. Περιεχόμενο και Ορισμοί 
  • Η μελέτη και η έρευνα της παιδικής λογοτεχνίας.
  • Το παιδί ως αναγνώστης και ως κριτικός αναγνώστης. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις
  • Ιδεολογία και παιδική λογοτεχνία 
  • Προσεγγίσεις στην Παιδική Λογοτεχνία (Περιβαλλοντικά προβλήματα και παιδική   λογοτεχνία, Διαπολιτισμική παιδική λογοτεχνία)
  • Η συναλλακτική θεωρία της L. M. Rosenblatt και ο ρόλος του αναγνώστη 
  • Κοινωνιολογία της παιδικής λογοτεχνίας- Εισαγωγή στη μέθοδο του Γενετικού Δομισμού του L. Goldmann

 

Παιδαγωγική Πράξη και Θεατρική Τέχνη

 

  • Εισαγωγικές έννοιες, μεθοδολογία προσέγγισης, μελέτης και ανάλυσης της κοινωνικής και παιδαγωγικής λειτουργίας της θεατρικής τέχνης
  • Επιλογή δραματικών κειμένων, από την αρχαία Ελλάδα έως την σύγχρονη εποχή
  • Μελέτη από καθένα / μία μεταπτυχιακό / ή φοιτητή / ρια του επιλεγμένου δραματικού κειμένου και της κοινωνικής – παιδαγωγικής του λειτουργίας

α. Κατ’ ιδίαν από τους μεταπτυχιακούς / ές φοιτητές / ριες.
β. Παρουσίαση μέσα στην αίθουσα.

  • Συλλογική συνεργασία, ανάλυση και εμβάθυνση στην κοινωνική – παιδαγωγική λειτουργία της θεατρικής τέχνης

 

Ψυχοπαθολογία στο Σχολείο

 

  1. Τυπική ανάπτυξη και ψυχοπαθολογία – Ορισμός της παθολογικής συμπεριφοράς – Ιστορική αναδρομή στη μελέτη των αναπτυξιακών διαταραχών των παιδιών και των εφήβων.
  2. Ταξινόμηση και διάγνωση των αναπτυξιακών διαταραχών.
  3. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)
  4. Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
  5. Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή και Διαταραχές Διαγωγής
  6. Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
  7. Νοητική Αναπηρία
  8. Αγχώδεις Διαταραχές / Κατάθλιψη
  9. Διαταραχές του Δεσμού – Παιδική κακοποίηση/παραμέληση – Οι επιπτώσεις παραμονής σε κέντρα κλειστής περίθαλψης
  10. Οι έννοιες της συννοσηρότητας, της διαφοροδιάγνωσης και της επιγένεσης στην Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία
  11. Γλωσσικές ικανότητες παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές
  12. Μέθοδοι παρέμβασης των αναπτυξιακών διαταραχών
  13. Επισκόπηση – Παρατηρήσεις

 

Παιδαγωγική και Ιστορία των Μέσων

 

Η Παιδαγωγική των Μέσων είναι ο κλάδος της Παιδαγωγικής, ο οποίος έχει ως κεντρικό γνωστικό αντικείμενο μιντιακές ατομικές και κοινωνικές μαθησιακές διαδικασίες.
Στόχος του μαθήματος είναι η παρουσίαση της Εκπαιδευτικής Ιστορίας των Μέσων Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και η ανάδειξη τόσο του παιδαγωγικού δυναμικού τους όσο και των εκάστοτε περιορισμών τους. Έμφαση δίνεται στη σκιαγράφηση του επίκαιρου κλάδου της Παιδαγωγικής Των Μέσων (Μιντιακής Παιδαγωγικής) και την αξιοποίηση των ερμηνευτικών και σχεδιαστικών εργαλείων της για την κατανόηση του εν-διά-μεσου κόσμου και την αποτελεσματική εκπαιδευτική παρέμβαση.
Το μάθημα δομείται σε πέντε ενότητες:

  1. Η Διδακτική των Μέσων κατανοείται ως θεωρία της χρήσης Μέσων για την επίτευξη παιδαγωγικά ανταστοχασμένων σκοπών (Μέσα διδασκαλίας).
  2. Η Εκπαίδευση στα Μέσα  αφορά στην ουσιαστική χρήση των Μέσων.
  3. Η Επιστήμη των Μέσων παρέχει γνώσεις για τη λειτουργία τους και για ένα πλήθος τεχνικών, οργανωτικών, νομικών, οικονομικών, πολιτικών και κοινωνικών όρων και προϋποθέσεων.
  4. Η Έρευνα των Μέσων επιδιώκει την ανίχνευση  προθέσεων και τύπων εργασιών των κατασκευαστών και της σημασίας και βαρύτητας των διαφορετικών σημειολογικών συστημάτων που χρησιμοποιούνται στα διάφορα μέσα και από αυτά.
  5. στην πέμπτη και τελευταία ενότητα παρουσιάζονται απαλλακτικές ερευνητικές αλλά και συνθετικές γραπτές εργασίες των μεταπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών.

 

Παιδικό Βιβλίο, Εκπαιδευτικό Υλικό και Μαθηματική Επιστήμη

 

Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη της μεθοδολογίας ανάλυσης των μαθηματικών κειμένων όταν αυτά προορίζονται για διδακτικό υλικό. Η ανάλυση του περιεχομένου και της δομής των μαθηματικών κειμένων εστιάζει στις ακόλουθες περιοχές: μαθηματικές προθέσεις, παιδαγωγικές προθέσεις, κοινωνιολογικά χαρακτηριστικά, πολιτισμικές παραδόσεις. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη της μεθοδολογίας ανάλυσης της γλώσσας και των συμβολικών εκφράσεων που χρησιμοποιούνται σε μαθηματικά κείμενα.
Οι φοιτητές είναι υποχρεωμένοι να μελετήσουν και να παρουσιάσουν σχετικά θεωρητικά άρθρα και να πραγματοποιήσουν αντίστοιχες ερευνητικές εργασίες.

 

Ερευνητική Μεθοδολογία – Μέθοδοι έρευνας για το Παιδικό βιβλίο και το παιδαγωγικό υλικό
Αλληλεπιδράσεις Παιδικού Βιβλίου και Παιδαγωγικού Υλικού
Παιδικό Βιβλίο: Κείμενο και Αντικείμενο