el-GR English (United States)

Σάββατο, 20 Ιανουαρίου 2018
Small width layoutMedium width layoutMaximum width layout Small textMedium textMaximum text GreyGreyImageDefaultColorColorImage
Μαθήματα Χειμερινού Εξαμήνου
Ελαχιστοποίηση
 ΤΙΤΛΟΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ (Υποχρεωτικό)
 ΕΞΑΜΗΝΟ  ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ
 ΔΙΔΑΣΚΩΝ/ΟΝΤΕΣ
  • ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΥΣΣΟΣ Λέκτορας (Παν/μιο Αθηνών)(συντονιστής)
  • ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Επίκουρος Καθηγητής (Παν/μιο Κρήτης)
  • ΧΡΥΣΗ ΒΙΤΣΙΛΑΚΗ Καθηγήτρια (Παν/μιο Αιγαίου)
  • ΗΛΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ Διδάσκοντας Π.Δ. 407/80 (Παν/μιο Αιγαίου)
  • (Βοηθός μαθήματος: ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ ΚΕΡΑΤΣΩ, Διδάκτωρ Δ.Π.Θ.)
 ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ Το συγκεκριμένο μάθημα αποτελεί μια διεπιστημονική, αλλά συνεκτική ως προς τους στόχους προσέγγιση του φαινομένου των νέων τεχνολογιών στο πλαίσιο της ανάπτυξης της «Κοινωνίας της Πληροφορίας» (ΚτΠ). Μελετάται το φαινόμενο της ραγδαίας ανάπτυξης και χρήσης των ΤΠΕ παγκοσμίως, καταγράφοντας τις τάσεις, τις ακολουθούμενες πολιτικές, και τις επιπτώσεις της ανάπτυξης και διείσδυσης των ΤΠΕ. Οι παραπάνω διαστάσεις της ραγδαίας ανάπτυξης και χρήσης των ΤΠΕ παγκοσμίως μελετώνται σε τρία διαφορετικά επίπεδα ανάλυσης: Κοινωνία, Οικονομία & Εκπαίδευση, και Άτομο.

 

Στην 1η Ενότητα θα γίνει μια σύντομη επισκόπηση των τεχνολογικών εξελίξεων και των επιπτώσεων που αυτές έχουν στο κοινωνικοοικονομικό, πολιτισμικό, οικολογικό κλπ επίπεδο. Ιδιαιτέρως θα μελετηθεί το φαινόμενο των ΤΠΕ και η διαλεκτική σχέση των τελευταίων με το φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης σε κοινωνικοοικονομικό και πολιτισμικό επίπεδο. Με αυτόν τον τρόπο θα περιγραφεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο μορφοποιείται δια μέσω αντιθέσεων και αντιφάσεων η ΚτΠ. Στη συνέχεια θα εξεταστεί το φαινόμενο της ΚτΠ υπό το πρίσμα των υφιστάμενων και διαφαινόμενων κοινωνικών και οικονομικών αντιθέσεων και ανισοτήτων καθώς και ο ρόλος των ΝΤ για τα φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού.  Εδώ θα μελετηθούν φαινόμενα όπως ο τεχνολογικός αναλφαβητισμός και ο «ψηφιακός δυϊσμός» (digital divide) στοπαγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Επίσης θα γίνει επισκόπηση του ρόλου των ΤΠΕ στο σύγχρονο κράτος με έμφαση σε θεσμικά ζητήματα, θέματα δημοκρατίας και χάραξης πολιτικής σε κρίσιμους κοινωνικούς τομείς. Τέλος θα εξεταστεί εν συντομία ο ρόλος των ΤΠΕ για τις νέες μορφές επιχειρηματικότητας και την οικονομική ανάπτυξη.

Με την 2η Ενότητα μελετάται ο ρόλος των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση και τα νέα εργαλεία μάθησης και εκπαιδευτικής αλλαγής. Στα πλαίσια αυτά θα εξεταστεί η συμβολή των ΤΠΕ στην εξέλιξη της μεταβιομηχανικής κοινωνίας και οι σύγχρονες ντετερμινιστικές και χειραφετικές ιδεολογίες. Επίσης θα αναδειχθούν νέες δυνατότητες και προκλήσεις για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση στο πλαίσιο όλων των γνωστικών αντικειμένων, καθώς και μοντέλα ένταξης των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Επίσης θα διερευνηθούν οι δυνατότητες και προκλήσεις στην ψηφιακό κόσμο του κυβερνοχώρου και τα συστατικά στοιχεία του νέου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος στηνΚτΠ. Τέλος θα περιγραφεί ο ρόλος της εκπαίδευσης στην άμβλυνση του αναδυόμενου Ψηφιακού Δυϊσμού όπως περιγράφτηκε στα προηγούμενα.

Στα πλαίσια της 3ης Ενότητας θα μελετηθούν οι σημαντικότερες επιδράσεις που έχουν οι ΤΠΕ στον άνθρωπο, εστιάζοντας (α) στη μελέτη του χρήστη που συμμετέχει στο διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ ανθρώπου και μηχανής, (β) στηντεχνοφοβία και το άγχος χρήσης του υπολογιστή και (γ) στις επιδράσεις των ΤΠΕ στη ζωή του ανθρώπου μέσα στην ΚτΠ καθώς και στο νου των παιδιών.
 ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ο/η φοιτητής/τρια, μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση να:

  • Εμβαθύνει στα σύγχρονα κοινωνικοοικονομικά φαινόμενα που χαρακτηρίζουν το σύγχρονο παγκοσμιοποιημένοπεριβάλλον διακρίνοντας τον ιδιαίτερο ρόλο που παίζουν οι νέες τεχνολογίες.
  • Αναγνωρίζει τα κύρια χαρακτηριστικά της ΚτΠ και της κοινωνίας της γνώσης όπως αυτή μορφοποιείται στα ανωτέρα πλαίσια και τα αντιφατικά φαινόμενα που τη συνοδεύουν.
  • Κατανοεί τα χαρακτηριστικά του διαλόγου μεταξύ ανθρώπου και μηχανής και να ερμηνεύει τους τρόπους με τους οποίους ο υπολογιστής επιδρά στο χρήστη.
  • Αναπτύξει την έννοια της τεχνοφοβίας και να παρουσιάσει τους τρόπους με τους οποίους οι ΤΠΕ επιδρούν στη ζωή του ανθρώπου μέσα στην ΚτΠ καθώς και στο νου των παιδιών.
  • Γνωρίζει τις εκπαιδευτικές λειτουργίες του υπολογιστή.
  • Κατανοεί τις νέες εκπαιδευτικές δυνατότητες που διαθέτουν τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία σε σχέση με τα συμβατικά και να εκτιμά τις ιδιαίτερες διευκολύνσεις που αυτά παρέχουν για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και το μετασχηματισμό της σύγχρονης εκπαίδευσης.
  • Διαμορφώνει κριτήρια, βασισμένα σε ένα στοιχειώδες θεωρητικό υπόβαθρο, με το οποίο θα κατανοεί τα παραπάνω και θα εκτιμά τις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες η ένταξη και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση είναι δυνατόν να έχει θετικά αποτελέσματα, αλλά και τους κινδύνους εξ αιτίας της αντιπαιδαγωγικής χρήσης τους.
  • Εξοικειωθεί με τη δημιουργική χρήση ορισμένων βασικών τεχνολογικών εργαλείων και να αναπτύσσει σενάρια αξιοποίησής τους στον επαγγελματικό, εκπαιδευτικό ή ερευνητικό τομέα που τον/την ενδιαφέρει κάνοντας χρήση λογισμικού, όπως:
  • επεξεργασίας κειμένου και απλού σχεδίου,
    • δημιουργίας πολυμεσικών παρουσιάσεων,
    • επεξεργασίας και διαχείρισης δεδομένων, όπως το λογιστικό φύλλο
    • οργάνωσης ποιοτικών δεδομένων, όπως ο ηλεκτρονικός εννοιολογικός χάρτης,
    • του Διαδικτύου
  • Προτείνει τρόπους με τους οποίους είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν οι ΤΠΕ προς την κατεύθυνση της άμβλυνσης των ανισοτήτων των φύλων και, γενικότερα, των ποικίλων κοινωνικών ανισοτήτων.
  • Αποσαφηνίσει τα βασικά χαρακτηριστικά που συνθέτουν τον τομέα της εκπαίδευσης στα πλαίσια της αναδυόμενης Κοινωνίας της Πληροφορίας.
  • Προσδιορίσει το περιεχόμενο και την σημασία της Δια Βίου Μάθησης στην Κοινωνία της Γνώσης,
  • Κατανοήσει την έννοια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης  και την σημασία των προηγμένων μαθησιακών τεχνολογιών διαδικτύου.