Διευθύντρια:

Καθηγήτρια Έλενα Κ. Θεοδωροπούλου

Διεύθυνση:

Δημοκρατίας 1, Κτίριο "7ης Μαρτίου", Ρόδος 85 100

Τηλέφωνο - Fax:

+30 2241099150 - +30 2241099189

Ηλ. Αλληλογραφία:

lab-prapl-ph@aegean.gr

Μέλος Ε.Τ.Ε.Π. Εργαστηρίου:

Βέρα Αγγέλου

Project Ού-τις

Project: «Ού-τις»

Το project «Ού-τις» σκoπό έχει να αποτελέσει σημείο συνάντησης εκπαιδευτικών που ενδιαφέρονται για την παρατήρηση, την αναγνώριση, τη δοκιμή και την ανάδειξη των μορφών και των τρόπων μέσω των οποίων υπάρχει ή είναι δυνατόν να υπάρξει (ή να μην υπάρξει) φιλοσοφία μέσα στο σχολείο, ιδιαίτερα εκεί όπου οι εκπαιδευτικοί συνηθίζουν να χρησιμοποιούν προκατασκευασμένες πρακτικές και εκπαιδευτικά υλικά, προκειμένου να εξυπηρετήσουν στόχους αλλότριους με τη φιλοσοφία ή στόχους ψευδο-φιλοσοφικούς. Στους στόχους συγκαταλέγονται, η αναγνώριση των φιλοσοφικών ιχνών και η ανάσυρση των φιλοσοφικών θραυσμάτων, που κινούνται άδηλα ή μετασχηματισμένα ή παραμορφωμένα μέσα στα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Αντίστροφα, η αναγνώριση και διερεύνηση των παιδαγωγικών ιστών στους φιλοσοφικούς λόγους, τρόπους και τόπους. Η διερεύνηση της δυνατότητας να καλλιεργηθούν κοινές ή υβριδικές η διασταυρωνόμενες μορφές ή τρόποι που δεν θα κάνουν οικονομία των αναγκών και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, όπως διέπουν και τα δύο πεδία, διατρέχει τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που οργανώνονται με κέντρο ενδιαφέροντος τη σχολική τάξη.

Υποστηρίζεται, κατά περίπτωση, από όλους/ες τους ερευνητές/τριες & τους συνεργάτες/τριες του Εργαστηρίου & παραμένει ανοιχτό σε ερευνητικές συνεργασίες με εκπαιδευτικούς εκτός Εργαστηρίου, στη βάση των θεωρητικών & πρακτικών επιλογών, οι οποίες το εκπροσωπούν.

Σχετικές Δραστηριότητες:

Επίσκεψη στο Ε.Ε.Π.Ε.Φ., στις 26. 02. 2015, από μαθητές/τριες της Β’ Τάξης Λυκείου των «Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Ρόδου», στο πλαίσιο του μαθήματος της Φιλοσοφίας και με τη συνοδεία της διδάσκουσας του μαθήματος κ. Μαίρης Κουτσοπούλου.

Περιεχόμενο της επίσκεψης:  

  1. Παρουσίαση της λειτουργίας ενός ερευνητικού, παν/κού εργαστηρίου
  2. Παρουσίαση της λειτουργίας ενός εργαστηρίου έρευνας στη φιλοσοφία
  3. Συζήτηση με φιλοσοφική στόχευση, με αφορμή ένα παιδικό βιβλίο και με άξονα προβληματισμού: «μπορούν τα μικρά παιδιά  να θέσουν φιλοσοφικά ερωτήματα;»

- EduDidactics2015, 6ο Διεθνές Συνέδριο για τις Εκπαιδευτικές Διδακτικές 2015 / «Συνδέοντας διδακτικές, ικανότητες και στάσεις απέναντι στην εκπαιδευτική πρακτική, μέσα από τις Τέχνες»:

http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EL&ReadArticle=120

- Εργαστήριο: «Η φωτογραφία ως φιλ. αντικείμενο: παρέμβαση στη τάξη»:

http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EL&ReadArticle=184

- Θερινό Σεμινάριο: «Διεύθυνσης Σχολικής Χορωδίας και εμβίωσης της φιλοσοφικής στάσης του παιδαγωγού»:

http://www.pse.aegean.gr/labs/eerpreff?Language=EL&ReadArticle=117

- Επίσκεψη στο Ε.Ε.Π.Ε.Φ., στις 27. 04. 2017, από μαθητές/τριες της Γ’ Τάξης Γυμνασίου, του 1ου Γυμνασίου της Κω («Ιπποκράτειο»).

Συνοδοί Καθηγητές: Βάσω Καλύβα, Σπύρος Μπαλαλής

Περιεχόμενο της επίσκεψης:  

  1. Παρουσίαση της λειτουργίας ενός εργαστηρίου έρευνας στη φιλοσοφία
  2. Συζήτηση: Ερωτήματα:
  • «Τί θα μπορούσε να είναι η φιλοσοφία»
  • «Εάν & πώς η φιλοσοφία συναντιέται με τη ζωή μας στην καθημερινότητα»

φωτογραφίες

PHILARPE

Σχέδιο έρευνας «Οι Καλλιτεχνικές & Φιλοσοφικές Πρακτικές για να αλλάξουμε το σχολείο;» (PHILARPE). Φορείς: Εργαστήριο «Εκπαίδευση, Πολιτισμοί, Πολιτικές» (EΠΠ, Παν/μιο Lumière Lyon2) και «Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική & Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.)/Παν/μιο Αιγαίου. Επιστημονικά και οργανωτικά υπεύθυνοι: Ομότ. Καθ. Alain Kerlan & Καθ. Έλενα Κ. Θεοδωροπούλου. Συνεργάτης: prof. Dirk Dehouck, Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles.

Μία διπλή διαπίστωση που αφορά στη σχέση τέχνη/φιλοσοφία/παιδαγωγική κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών βρίσκεται στην καρδιά της προβληματικής η οποία τροφοδοτεί το σχέδιο PHILARPE. Τα αντικείμενα και οι πρακτικές που προσδοκά να κάνει φανερές και να αναλύσει τοποθετούνται στις διασταυρώσεις της τέχνης, της φιλοσοφίας και της εκπαίδευσης όπως και της τέχνης και της φιλοσοφίας μέσα στην εκπαίδευση (και αντίστροφα). Το PHILARPE προτείνει να συσχετίσει τις καλλιτεχνικές και τις φιλοσοφικές πρακτικές υπό το φως του ερωτήματος περί των κοινών τους διακυβευμάτων, της διαμορφωτικής τους επιρροής στον εκπαιδευτικό χώρο και της ικανότητάς τους να εκπαιδεύουν διαφορετικά, κυρίως να «αλλάζουν το σχολείο». Αυτή η προοπτική συστηματικά υποστηρίζεται από την εκπαίδευση για τις τέχνες – ο/η παρεμβαλλόμενος/η καλλιτέχνης/ιδα αποτελεί εδώ μία κεντρική μορφή. Η ίδια ανάλυση μπορεί να γίνει σε ότι αφορά στην ανάπτυξη της φιλοσοφικής πρακτικής ως γενικευμένης εκπαιδευτικής πρακτικής, έστω και αν η μορφή του/της «παρεμβαλλόμενου/νης φιλοσόφου» παραμένει πιο σπάνια και η παράδοση τείνει να συνδέει τη φιλοσοφία με την ανάπτυξη των γνωστικών και ηθικο-πολιτικών δεξιοτήτων και τη διαμόρφωση του ενεργού πολίτη. Τοποθετούμενο στην τομή αυτών των δύο τομέων θεωρούμενων ως μοχλών εκπαιδευτικής αλλαγής, το PHILARPE εγγράφεται σε μία ευρωπαϊκή και διεθνή τάση και προοπτική.

To PHILARPE εγκρίθηκε από το Παν/μιο της Lyon 2 στο πλαίσιο της εσωτερικής πρόσκλησης για κατάθεση σχεδίων και με την υποστήριξη του Εργαστηρίου ΕΠΠ, εισέρχεται στην διερευνητική του φάση και στη δέσμευση άλλων συνεργασιών και εταίρων. ‘Ηδη δρομολογείται η συνεργασία με την Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών στις Βρυξέλλες και με τον Κέντρο Ερευνών του Παν/μίου της Nantes.

 Φεβρουάριος 2016 - Φεβρουάριος 2017: Διερευνητική & Πειραματική Φάση

1) Διεθνής καλλιτεχνική διαμονή

Σε συνεργασία με την Διεύθυνση Β’θμιας Εκπαίδευσης Δωδ/σου και το Δήμο Λέρου, θα εγκατασταθεί ένα πρωτότυπος μηχανισμός καλλιτεχνικής και φιλοσοφικής παρέμβασης στα νησιά της Δωδ/σου, ως μέρος της έρευνας την οποία διεξάγουν τα δύο συνεργαζόμενα εργαστήρια, αρχής γενομένης από τη Λέρο. Ο προσκεκλημένος καλλιτέχνης, ο Γάλλος γλύπτης Yves Henri θα προτείνει σε κατοίκους και μαθητές/τριες του νησιού να δεσμευθούν μαζί του σε μία περιπέτεια κοινής δημιουργίας. Θα τους προσκαλέσει να σκεφτούν και να δώσουν μαζί μορφή σε έναν από τους πιο διαδεδομένους μύθους που εξάπτουν το νησιωτικό φαντασιακό: το μύθο του πλοίου φαντάσματος. Με το πέρας της καλλιτεχνικής και φιλοσοφικής διαμονής, ένα πρωτότυπο έργο, μία συλλογική δημιουργία, που θα την έχουν σκεφτεί και υλοποιήσει οι εμπλεκόμενες ομάδες με την καθοδήγηση του καλλιτέχνη, θα εγκατασταθεί στον εμβληματικό τόπο που θα έχει επιλεγεί ως το ίχνος από το πέρασμα του πλοίου φαντάσματος. Η φάση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο των εργασιών του 4ου κύκλου των «Ημερών Εργαστηρίων» (26-29 Μαΐου 2016) τις οποίες διοργανώνει το «Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική & Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία» (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.) και το Διεθνές Δίκτυο «Φιλοσοφία της Παιδείας στην Πράξη» (ΔιΦιΠραξ).

Το «πλοίο–φάντασμα» στη Λέρο

Λέρος, 17 Οκτωβρίου - 6 Νοεμβρίου 2016

[ανακοίνωση, report, φωτογραφίες]

 

2) Το παιδί, η φωτογραφία, η φιλοσοφία

Η δεύτερη διαδικασία καλλιτεχνικής και φιλοσοφικής παρέμβασης αφορά στη φωτογραφία. Εγκαινιάστηκε στις 1920 Φεβρουαρίου 2016 και εντάχθηκε στο πλαίσιο των εργαστηρίων φιλοσοφίας που οργανώνονται από το Ε.Ε.Π.Ε.Φ.. Στο 1ο από αυτά τα εργαστήρια με θέμα «Η φωτογραφία ως «φιλοσοφικό αντικείμενο» συμμετείχαν μαθητές/τριες του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου της Ρόδου. Το συλλογικό προϊόν της συνεργασίας με τα παιδιά και με τη συνέργεια φοιτητριών του Τμήματος Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ.) εντάχθηκε στο πλαίσιο της 2ης έκθεσης «Φιλοσοφικά Αντικείμενα» την οποία διοργάνωσε το Ε.Ε.Π.Ε.Φ. (25 Μαΐου 2016).

Unesco

Project: "Pratiques de Philosophie avec les enfants: base éducative pour le dialogue interculturel et la transformation sociale" / «Πρακτικές Φιλοσοφίας με παιδιά: μία εκπαιδευτική βάση για τον διαπολιτισμικό διάλογο και την κοινωνική μεταμόρφωση» Programme UNITWIN / Chaires UNESCO

Φορέας: Πανεπιστήμιο της Nantes (με τη στήριξη του προγράμματος έρευνας EnJeu[x], Université d’Angers).

Συντονίστρια της νέας έδρας  Unesco: Edwige Chirouter, επίκουρη καθηγήτρια, Université de Nantes.

Yπεύθυνη της ελληνικής συμμετοχής στην έδρα: καθηγ. Έ. Κ. Θεοδωροπούλου, Παν/μιο Αιγαίου.